Obecný úrad v obci MICHALOVÁ
Trosky č. 1,
976 57 Michalová, SR
IČO: 00313599
Komunitný plán sociálnych služieb obce Michalová 2019 - 2023
Sociálna služba je odborná činnosť, obslužná činnosť alebo ďalšia činnosť, alebo súbor týchto činností,ktoré sú zamerané na poskytnutie pomoci alebo zabezpečenia poskytnutia pomoci fyzickej osobe, rodine, komunite za účelom:
a. prevencie vzniku nepriaznivej sociálnej situácie, riešenie nepriaznivej sociálnej situácie alebo zmiernenie nepriaznivej sociálnej situácie,
b. zachovanie, obnovu alebo rozvoj schopnosti fyzickej osoby viesť samostatný život a na podporu jej začlenenia do spoločnosti,
c. zabezpečenie nevyhnutných podmienok na uspokojovanie základných životných potrieb fyzickej osoby,
d. riešenie krízovej sociálnej situácie fyzickej osoby a rodiny,
e. prevenciu sociálneho vylúčenia fyzickej osoby a rodiny.
Sociálna služba sa vykonáva najmä prostredníctvom sociálnej práce. Činnosti, ktorými sú poskytované sociálne služby sú rozdelené do 3 skupín. Ide o odborné, obslužné a ďalšie činnosti. Medzi odborné činnosti patrí:
Ďalej sú vymedzené obslužné činnosti, ktorými sú ubytovanie, stravovanie, upratovanie, pranie, žehlenie a údržba šatstva a bielizne. Ďalšími činnosťami, prostredníctvom ktorých sa sociálna služba poskytuje, sú napríklad utváranie podmienok na prípravu stravy, výdaj stravy, vykonávanie nevyhnutnej základnej osobnej hygieny, úschovu cenných vecí, vzdelávanie, záujmovú činnosť, poskytovanie osobného vybavenia, nevyhnutného ošatenia a obuvi, donáška stravy, požičiavanie pomôcok, zabezpečovanie záujmovej činnosti.
Poskytovateľ sociálnej služby je povinný vykonávať, zabezpečovať alebo utvárať podmienky pre konkrétne činnosti, v závislosti od druhu a formy sociálnej služby. Obec v rozsahu svojej pôsobnosti poskytne, alebo zabezpečí požadovanú SS.
Sociálne služby sa rozdeľujú do niekoľkých skupín, v závislosti od povahy nepriaznivej sociálnej situácie alebo cieľovej skupiny, ktorej sú určené.
Za nepriaznivú sociálnu situáciu sa považuje ohrozenie fyzickej osoby sociálnym vylúčením alebo obmedzenie jej schopnosti sa spoločensky začleniť a samostatne riešiť svoje problémy
Zabezpečenie nevyhnutných podmienok na uspokojovanie základných životných potrieb fyzickej osoby na účely zákona o sociálnych službách je zabezpečenie:
Krízová sociálna situácia podľa zákona o sociálnych službách je ohrozenie života alebo zdravia fyzickej osoby a rodiny, ktoré vyžaduje bezodkladné riešenie sociálnou službou
PDF_Zakon_o_soc_sluzbach
Za fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím sa považuje fyzická osoba, ktorej miera funkčnej poruchy je najmenej 50 % podľa postihnutia, ktoré je zaradené v prílohe č. 3 k zákonu č. 447/2008 (zoznam nájdete v dokumentoch na stiahnutie). Funkčná porucha znamená nedostatok telesných schopností, zmyslových schopností alebo duševných schopností fyzickej osoby, ktorý z hľadiska predpokladaného vývoja zdravotného postihnutia bude trvať dlhšie ako 12 mesiacov. Miera funkčnej poruchy sa vyjadruje v percentách do akej miery dané ochorenie obmedzuje funkčnosť organizmu.
A. Pojem staršia osoba/senior „ako taký sa v sociálnej oblasti nepoužíva prakticky v žiadnej právnej úprave.“ Obsah pojmu staršia osoba/senior sa odlišuje v závislosti od účelu použitia tohto pojmu pre rôzne oblasti sociálnej spoločnosti:
B. Subsystémy sociálnej spoločnosti dotýkajúce sa problematiky starších ľudí:
Rodina je z hľadiska socializácie z troch primárnych spoločenských skupín skupinou najdôležitejšou. Je totiž najvýznamnejšou súčasťou spoločenskej mikroštruktúry, ktorá sprevádza človeka alebo sa ho aspoň dotýka vo všetkých fázach jeho života. Z tohoto hľadiska možno chápať rodinu ako malú primárnu spoločenskú skupinu. Je založená na zväzku muža a ženy, na pokrvnom vzťahu rodičov a detí, na spoločnej domácnosti, ktorej členovia plnia spoločensky určené a uznané role. Role ktoré vyplývajú zo spolužitia, a na súhru funkcií, ktoré podmieňujú existenciu tohoto spoločenstva. Dávajú mu vlastný význam vo vzťahu k jedincom i k celej spoločnosti.
Pojem „mládež“ nie je v právnom poriadku SR definovaný. Niektoré zákony poznajú príbuzné pojmy, ktoré súvisia s vekovým ohraničením života, blízkym veku mládeže. Podľa Občianskeho zákonníka, rozhodujúcim je vek 18 rokov, ktorým osoba dovršuje plnoletosť. Trestný zákon rozoznáva pojem mladistvý (od 15 do 18 rokov) a osoba, ktorá nie je trestne zodpovedná, čo je v tomto zmysle dieťa (do 15 rokov). Zákonník práce používa pojem mladistvý zamestnanec (zamestnanec mladší ako 18 rokov). Zákony sociálneho zabezpečenia používajú pojem nezaopatrené dieťa (do 25 rokov). Zákon o sociálnoprávnej ochrane detí používa pojem dieťa (do 18 rokov) a mladý dospelý (18 až 25 rokov).
Základný právny rámec tvorí zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb.v znení neskorších predpisov, ktorým sa nanovo upravili podmienky poskytovania sociálnych služieb, ich financovaniea dohľad nad ich poskytovaním. Tento zákon zároveň ukladá obciam vypracovaťa schváliť komunitný plán sociálnych služieb vo svojom územnom obvode.
Právny rámec v oblasti sociálnych služieb dopĺňajú ďalšie právne predpisy:
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
25 | 26 |
27
|
28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 |
4
|
5 |
6
|
7 | 8 |
9 | 10 |
11
|
12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 |
18
|
19 |
20
|
21 | 22 |
23 | 24 |
25
|
26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Návštevnosť:
ONLINE:4
DNES:331
TÝŽDEŇ:2679
CELKOM:1465236